Ви тут
Як підвищити ефективність роботи головного мозку і подолати труднощі в навчанні Новини вчителю 

Як підвищити ефективність роботи головного мозку і подолати труднощі в навчанні

Мозок людини являє собою «співдружність» функціонально асиметричних півкуль – лівої і правої, кожна з яких – не дзеркальне відображення іншої, а необхідне доповнення.
Ліва півкуля відповідає за логічне мислення і мовні здібності. Вона контролює мову, здібності до читання та письма, розпізнає числа і математичні символи. Завдяки лівій півкулі, вся одержувана людиною інформація обробляється, класифікується і аналізується. Ліва півкуля встановлює причинно-наслідкові зв’язки і формулює висновки, вона має справу з деталями й частинами, тоді як права – обробляє інформацію цілком або глобально.
Основою правої півкулі є інтуїція і творчість. Права півкуля спеціалізується на обробці інформації, яка виражається не в словах, а в символах і образах. Права півкуля дає нам можливість мріяти і фантазувати. Завдяки правій півкулі мозку ми встановлюємо інтуїтивні зв’язки між образами, розуміємо різноманітні метафори і сприймаємо гумор. Права півкуля дозволяє людині розпізнавати складні образи, які неможливо розкласти на елементарні складові, наприклад, процес розпізнавання емоцій на обличчях людей.
При цьому, права півкуля в основному “обслуговує” ліву сторону тіла: приймає велику частину інформації від лівого ока, вуха, лівої руки, ноги і т.д. і передає команди лівій руці, нозі, а ліва півкуля обслуговує праву сторону.

На схемі до статті бачимо, що обидві півкулі з’єднані між собою вузьким пучком нервових волокон – мозолясті тілом. Завдяки йому відбувається обмін інформацією між правою і лівою половинами мозку.
Мозолисте тіло між півкулями діє як надшвидкий шлях, що дозволяє впливати на два півкулі. Коли існує хороший зв’язок між двома половинами, розвивається «єдине мислення». Чим більше активізуються обидві півкулі, тим більше зв’язків формується через мозолисте тіло. Чим більше зв’язків, тим краще взаємодія між півкулями, і тим більше розумно діє людина.
Несформованість міжпівкульних взаємодій у дітей призводить до відсутності злагодженості в роботі двох півкуль мозку, що, в свою чергу, є однією з причин труднощів у навчанні, в тому числі, пов’язаних з дізграфіей, дизлексією і акалькулією (порушенням процесу формування навичок письма, читання, рахунку ).
Коли півкулі функціонують правильно і між ними зберігається баланс, то взаємодія між ними виражається в ідеальному партнерстві, результатом якого є ефективна творча робота мозку.
Таким чином, для успішного навчання і розвитку дитини необхідна ефективна робота двох півкуль головного мозку і сформованість межполушарної взаємодії.

Вправи для розвитку міжпівкульної взаємодії.

  1. Колечко. По черзі і як можна швидше перебирайте пальці рук, з’єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т.д. Вправа виконується в прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку. Спочатку вправа виконується кожною рукою окремо, потім разом.
  2. Кулак – ребро – долоня. Три положення руки на площині столу, послідовно змінюють один одного. Долоня на площині, стиснута в кулак долоня, долоня ребром на площині столу, розпрямлена долоня на площині столу. Виконується спочатку правою рукою, потім – лівої, потім – двома руками разом. Кількість повторень – 8-10 разів. При виконанні допомагайте собі командами ( «кулак-ребро-долоня»), вимовляючи їх вголос або про себе.
  3. Дзеркальне малювання. Покладіть на стіл чистий аркуш паперу. Візьміть в обидві руки по олівцю або фломастеру. Почніть малювати одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, фігури, літери. При виконанні цієї вправи ви відчуєте, як розслаблюються очі і руки. Коли діяльність обох півкуль синхронізується, помітно збільшиться ефективність роботи всього мозку.
  4. Вухо – ніс. Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, змініть положення рук «з точністю до навпаки».
  5. Лезгинка. Ліву руку стисніть в кулак, великий палець відставте в сторону, кулак розгорніть пальцями до себе. Правою рукою прямою долонею в горизонтальному положенні доторкніться до мізинця лівої. Після цього одночасно змініть положення правої і лівої руки. Повторити 6-8 разів. Домагайтеся високої швидкості зміни положень.
  6. Горизонтальна вісімка. Намалюйте в повітрі, в горизонтальній площині цифру вісім по черзі кожною рукою, а потім двома руками разом.
  7. Симетричні малюнки. Намалюйте двома руками одночасно в повітрі або на папері симетричні малюнки (два кола, два ока, два квадрата, два будинки …).
  8. Млин. Виконуйте вправу так, щоб рука і протилежна нога рухалися одночасно, з обертанням очей вправо, вліво, вгору, вниз. При цьому торкайтеся
  9. Масаж вушних раковин. Помасажуйте мочки вух, потім всю вушну раковину. В кінці вправи розітріть вуха руками.
  10. Гра «Роби те, що я скажу, а не те, що покажу».
  11. Катання на двоколісному велосипеді і скейтборді.

Ці вправи поліпшують розумову діяльність, координацію рухів, синхронізують роботу півкуль, сприяють поліпшенню запам’ятовування, підвищують стійкість уваги, полегшують процес письма та ін.
Вправи необхідно виконувати щодня під час маленьких перерв в ході занять, або для настройки на роботу, або просто як гру у вільний час.

Олена Черевічна

Дджерело: av.zp.ua

Поделиться в соц. сетях

0

Related posts